صلوات و برکت های آن

صلوات و برکت های آن

صلوات و برکت های آن
صلوات و برکت های آن

صلوات و برکت های آن

صلوات و برکت های آن

زکات برای همه نویسنده : احمد محسنی گرکانی

زکات برای همه    نویسنده : احمد محسنی گرکانی

 

زکات برای همه

نویسنده : احمد محسنی گرکانی

برخورد انقلابی پیامبر اکرم (علیه السلام) با تارکین زکات:

پیامبر اکرم (علیه السلام) به کسانی که زکات نمی دادند اجازه نداد در مسجد توقف کنند و نماز بخوانند و فرمان اخراج آنان را از مسجد صادر کرد.
عن ابی جعفر (علیه السلام) بینا رسول الله (صلی الله علیه وآله) فی المسجد اذقال: قم یا فلان، قم یا فلان، قم یا فلان، حتی اخرج خمسة نفر، فقال اخرجوا من مسجدنا. (48)
رسول معظم اسلام به کسانی که زکات نمی دادند، اجازه نمی داد در مسجد برای نماز خواندن توقف کنند، با فرمان ولایتی دستور اخارج آنها از مسجد صادر فرمودند. از حضرت امام باقر (علیه السلام) روایت شده است که حضرت ابی جعفر (علیه السلام) فرمود رسول خدا صلوات الله و آله علیه سه نفر را از مسجد یکی یکی به نام خطاب کردند که فلان... برخیزند تا پنج نفر، همه را بیرون کرده و فرمودند از مسجد ما بیرون بروید (اجازه ندارید بمانید) و نماز بخوانید زیرا شما زکات نمی دهید
عن ابی جعفر (علیه السلام) بینا رسول الله (صلی الله علیه وآله) فی المسجد اذقال: قم یا فلان قم یا فلان، قم یا فلان حتی اخرج خمسة نفر فقال اخرجوا من مسجدنا لاتصلوا فیه وانتم لا تزکون. (49)

نکته هایی که از حدیث شریف استفاده می شود:

1- قاطعیت پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله) در برابر مانعین زکات - به روایت تذیب شیخ طوسی قدس سره و دیگر محدثین بزرگوار- به گونه ای بوده که هیج ملاحظه و مماشاتی از خود نشان نداد و با صراحت، امر به اخراج آنان از مسجد فرمود.
2- مانع الزکاة حق ندارد در مسجد درنگ کند، گرچه برای خواندن نماز باشد، حضرت فرمود: نماز نخوانید در مسجد ما لاتصلوا فیه و انتم لاتزکون، حال که شما زکات نمی دهید در مسجد اجازه ندارید نماز بخوانید (ممکن است چون زکات نمی دادند نمازشان قبول نبوده است.)
3- پیغمبر خدا (صلی الله علیه وآله) در مسجد در حضور مردم این کار حکومتی را انجام داد، با توجه به اینکه کسانی را که پیغمبر خدا (صلی الله علیه وآله) از مسجد بیرون کرد، به ظاهر در جرگه مسلمان ها بودند و خود را مسلمان می دانستند و چه بسا برای خود شخصیت و آبرویی قائل بودند، با همه این احوال، هیچ چیز مانع نهی از منکر پیامبر (صلی الله علیه وآله)نگردید. با همه رأفت و مهربانی که به امت داشت و همواره در برخوردهای اجتماعی مراعات آبرو و احترام افراد را می نمود در اینجا به خاطر جدی بودن موضوع هیچ یک از مسائل اخلاقی جلوی اقدام و انجام وظیفه آن حرت را نگرفت و با صراحت و قاطعیت به تکلیف الهی خود عمل کرد و از ملامت ملامت گران بیمی به خود راه نداد.
4- برخورد شخص وجود مبارک پیامبر بزرگوار اسلام (صلی الله علیه وآله) با افراد مانعین زکات در مسجد، در موقعیت حساس اجتماعی آن روز، مبین اهمیت قضیه است و به ما همه مسلمانان آموزش می دهد و می فهماند که مسلمین در هر حال باید برای هدف مقدسشان در مقابل باطل بایستند و با منکر به مبارزه برخیزند.

وظیفه ما:

قرآن مجید شیوه رفتاری و گفتاری رسول خدا (صلی الله علیه وآله) را برای مسلمانان الگو و اسوه (50) و نمونه بارز اشد علی الکفار(سخت گیر بودن بر کافران) قرار داده است. بنابراین باید در راه مبارزه با فساد اجتماعی، و عمل به احکام اسلامی کمترین مسامحه و بی تفاوتی از خود نشان ندهیم و اقامه عدل، اجرای حدود و قوانین اسلامی و حقوق از دست رفته ستمدیدگان را وظیفه شرعی دانسته و در رأس همه امور و سرلوحه کارها بدانیم.
همانطور که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) مراعات آداب اسلامی را تحت الشعاع وظیفه نهی از منکر دانست و انجام آن را علیرغم موازین اخلاقی، به عنوان وظیفه ای الهی بعهده گرفت.
و در برابر تعطیل شدن یکی از واجبات اسلامی و بی اعتنایی به آن، آنگونه با قاطعیت برخورد کرد.
پروردگارا در برابر وظیفه سنگین امر به معروف و نهی از منکر به ما احساس مسؤولیت دینی مرحمت فرما.


http://www.ghadeer.org/Book/1462/231825

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.