نماز، بارزترین نمود آیین شعیب(ع)
قالوا یـشُعَیبُ اَصَلوتُکَ تَأمُرُکَ... . [۱] هود (۱۱) ۸۷
ترجمه: گفتند: «ای شعیب! آیا نمازت به تو دستور میدهد که آنچه را پدرانمان میپرستیدند، ترک کنیم؛ یا آنچه را میخواهیم در اموالمان انجام ندهیم؟! تو که مرد بردبار و فهمیدهای هستی!»
۲. شعیب(ع) از اقامه کنندگان نماز
قالوا یـشُعَیبُ اَصَلوتُکَ تَأمُرُکَ... .هود (۱۱) ۸۷
۳. استهزاى نماز و عبادتهاى شعیب(ع) ، از سوى مردم مدین
واِلى مَدیَنَ اَخاهُم شُعَیبـًا قالَ... * قالوا یـشُعَیبُ اَصَلوتُکَ تَأمُرُکَ... . [۲] هود (۱۱) ۸۴ و ۸۷
ترجمه: ... گفتند: «ای شعیب! آیا نمازت به تو دستور میدهد که آنچه را پدرانمان میپرستیدند، ترک کنیم؛ یا آنچه را میخواهیم در اموالمان انجام ندهیم؟! تو که مرد بردبار و فهمیدهای هستی!
۴. استهزاى نماز از سوى جاهلان اهل کتاب و کفرپیشگان بیخِرد
یـاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا لا تَتَّخِذوا الَّذینَ اتَّخَذوا دینَکُم هُزُوًا ولَعِبـًا مِنَ الَّذینَ اوتوا الکِتـبَ مِن قَبلِکُم والکُفّارَ اَولِیاءَ واتَّقُوا اللّهَ اِن کُنتُم مُؤمِنین * واِذا نادَیتُم اِلَى الصَّلوةِ اتَّخَذوها هُزُوًا ولَعِبـًا ذلِکَ بِاَنَّهُم قَومٌ لا یَعقِلون. مائده (۵) ۵۷ و ۵۸
ترجمه: ای کسانی که ایمان آوردهاید! افرادی که آیین شما را به باد استهزاء و بازی میگیرند -از اهل کتاب و مشرکان- ولیّ خود انتخاب نکنید؛ و از خدا بپرهیزید اگر ایمان دارید!
آنها هنگامی که (اذان میگویید، و مردم را) به نماز فرا میخوانید، آن را به مسخره و بازی میگیرند؛ این بخاطر آن است که آنها جمعی نابخردند.
۵. ممنوعیّت اهل ایمان، از معاشرت و رابطه دوستى با استهزاگران نماز
یـاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا لا تَتَّخِذوا الَّذینَ اتَّخَذوا دینَکُم هُزُوًا ولَعِبـًا مِنَ الَّذینَ اوتوا الکِتـبَ مِن قَبلِکُم والکُفّارَ اَولِیاءَ واتَّقُوا اللّهَ اِن کُنتُم مُؤمِنین * واِذا نادَیتُم اِلَى الصَّلوةِ اتَّخَذوها هُزُوًا ولَعِبـًا ذلِکَ بِاَنَّهُم قَومٌ لا یَعقِلون. مائده (۵) ۵۷ و ۵۸
ترجمه: ای کسانی که ایمان آوردهاید! افرادی که آیین شما را به باد استهزاء و بازی میگیرند -از اهل کتاب و مشرکان- ولیّ خود انتخاب نکنید؛ و از خدا بپرهیزید اگر ایمان دارید!
آنها هنگامی که (اذان میگویید، و مردم را) به نماز فرا میخوانید، آن را به مسخره و بازی میگیرند؛ این بخاطر آن است که آنها جمعی نابخردند.
[۱] - از اینکه قوم شعیب در مقام اعتراض به وى نماز او را عنوان کردند، مطلب مذکور قابل استفاده است.
[۲] - استفهام در «اصلاتک» با انگیزه تمسخر و استهزا است. (الکشاف، ج ۲، ص ۴۱۹)