صلوات و برکت های آن

صلوات و برکت های آن

صلوات و برکت های آن
صلوات و برکت های آن

صلوات و برکت های آن

صلوات و برکت های آن

امتیازات تجارت با خدا

امتیازات تجارت با خدا  

امتیازات تجارت با خدا 

پرتوی از نور (9) » امتیازات تجارت با خدا

 إِنَّ الَّذِینَ یَتْلُونَ کِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرّاً وَعَلَانِیَةً یَرْجُونَ تِجَارَةً لَّن تَبُورَ
    (سوره فاطر آیه 29)
 همانا کسانى که کتاب خدا را تلاوت مى‏کنند و نماز بر پا مى‏دارند و از آن چه ما روزیشان کرده‏ایم، پنهان و آشکار انفاق مى‏کنند، به تجارتى دل بسته‏اند که هرگز زوال نمى‏پذیرد.
 
تجارت با خداوند داراى امتیازات و برکاتى است:
 1. آنچه از سرمایه داریم، (سلامتى، علم، عمر، آبرو، مال و...) از اوست پس به خود او بفروشیم. آرى، اگر فرزندى زمین و مصالح و پولى از پدر گرفت و منزلى ساخت و بعد افرادى خریدار منزلش شدند که یکى از آنان همان پدر بود، عقل و وجدان مى‏گوید آن را به پدر بفروشد، زیرا تمام دارایى‏هایش از اوست و به بیگانه فروختن جوانمردى نیست.
 2. خداوند به بهاى بهشت ابدى میخرد، ولى دیگران هر چه بخرند، ضرر و خسارت است، چون ارزان مى‏خرند و زودگذر است.
 3. خداوند کم را مى‏پذیرد، «فمَن یَعمل مثقال ذرّة» ولى دیگران کم را نمى‏پذیرند.
 4. خداوند، از روى عفو و اغماض، عیب جنس را مى‏پوشاند و با همان نواقص می‏خرد. در دعاى بعد از نماز مى‏خوانیم: خداوندا! اگر در رکوع و سجود نمازم خلل و نقصى است نادیده بگیر و نمازم را قبول فرما.
در دعاى ماه رجب مى‏خوانیم: «خاب الوافدون على غیرک و خسر المتعرّضون الاّ لک»(339) یعنى باختند کسانى که در خانه غیر تو آمدند و خسارت کردند کسانى که به سراغ دیگران رفتند.

339) مفاتیح الجنان.



http://gharaati.ir/show.php?page=books&book=36&pages=90



=================


امتیازات تجارت الهی


سعادت و خوشبختی انسان از نظر بسیاری از افراد، برخورداری از رفاه و آسایش و امنیت در زندگی و در نهایت دست یافتن به آمال و آرزوهاست. اما در دیدگاه قرآن و در کلام اهل البیت(علیهم السلام)، خوشبخت ترین انسانها کسانی هستند که بهره های خود را از زندگی ، از طریق تجارت با خدا در مسیر نیکی های ماندگار قرار دهند، زیرا این مسیراست که انسان را به خواسته های ماندنی، آرامش وسعادت پایدار می رساند.سعادتی که در آن اندوه و شکست معنائی ندارد ونصرت و پیروزیش از جانب آفریدگار متعال تضمین شده است.(1)
با الهام از پیام های جاوید و درخشان معارف دین مبین اسلام، به برخی از امتیازات این تجارت الهی اشاره می گردد:
1-در قاموس الهی، انسانها برای این تجارت آفریده شده اند پس قابلیت انجام آن در همه افراد بشر وجود دارد. از آنجائی که خداوند وجود قادر وتوانای مطلق است، سرمایه کافی را دراختیار انسان قرار می دهدومقتضای طبیعی این سرمایه ایجاب می کندکه برای همه قابل دسترس باشد.(2)
2-خداوند قابل اعتمادترین خریدار است که احتمال هرگونه ضرر و زیانی در معامله با او صفر است.  در اینتجارت نه کساد وجود دارد و نه فساد. دنیا بازاری است که در آن انسان فروشنده و نعمت‏هاى الهى، سرمایه است و انتخاب مشترى نیز با انسان است. او مى‏ تواند با خدا معامله کند و مى ‏تواند غیر خدا را انتخاب کند. خداوند به بهاى بهشت ابدى مى ‏خرد، ولى دیگران هر چه بخرند، ضرر و خسارت است، چون ارزان مى ‏خرند و زودگذر است.(3)
3-متاع و کالای کم را به قیمت بالا می خرد.پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) در دعائی فرمود: یا من یقبل الیسیر و یعفو عن الکثیر: اى خدائى که عمل کم را مى پذیرى و گناهان بسیار را مى بخشى...(4)
هر پاداشى ممکن است با تغییر مکان و زمان ارزش خود را از دست بدهد، اما پاداش‏هاى الهى مطابق فطرت و خلقت انسان است و هرگز از ارزش آن کاسته نمى ‏شود. ثوابى که در شأن لطف خدا و مؤمنان است، قابل وصف نیست، همین اندازه بدانیم که از هر پاداشى بهتر است. (5)
4- علاوه بر پرداخت بهای کالا به بهترین قیمت به واسطه فضل و رحمت واسعه اش، افزون بر ارزش کالا، پاداش های عظیم می بخشد. فضل و لطف الهی در این معامله انسان را به شگفت می آورد، با اینکه سرمایه وتوفیق عمل از اوست، باز هم در قبال عمل، پاداش افزون می بخشد. (6)
امام سجاد(علیه السلام)می فرمایند: تویى که در معامله با بندگانت بر عطاى خود افزوده‏اى، تا در این تجارتشان از عنایت تو سود برند، و در حرکت کردن به جانب توکامیاب گردند، و از حضرتت بهره‏اى افزون دریافت نمایند.(8)
5- بهای متاعی را که به او فروخته ایم به بهترین وجه وبه موقع، بدون هیچ منتی برمی گرداند.(9)
6-در معامله با خدا تعطیلی نیست وبه زمان ومکان و موقعیت معینی اختصاص ندارد. همیشه وهمه جا و در هر شرایطی می توان با او ارتباط برقرار ساخت. تنها اراده و تصمیم بنده در انجام این معامله شرط است(10). برای مثال انسان هنگام خواب هم می تواند در این تجارت پرسودشرکت کند، رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود:هر کس به هنگام خواب با وضو به رختخواب رود تا زمانی که از خواب برخیزد ثواب شب زنده داری و مناجات به او می دهند(11)
7- درمعاملات دنیائی غالباً خطا ها جبران پذیر نیست ولی در تجارت با خداوند رحمان همه اشتباهات قابل جبران است.(12)
 8- دراین تجارت، کمیت سرمایه انسان ملاک و معیار نیست و مانند معاملات مادی نیازی به سرمایه های کلان ندارد، ارزش واقعی به میزان سعی و تلاش و خلوص نیت هر کس است.(13)
9- انسان در تجارت با خداوند هرگز دچار حزن و اندوه و ترس از فرجام آن نمی شود.(14)
10- امتیاز دیگر این تجارت، یاری و نصرت از جانب خالق یکتا ومهربان است که معامله گران رابه مغفرت و جنت در آخرت و نصرت و فتح در دنیا وعده‏ای جمیل می‏دهد.(15) در تفسیر قمی در روایتی که ابی الجارود از امام ابی جعفر در تفسیر آیه یا ایها الذین امنوا هل ادلکم علی تجارة تنجیکم من عذاب الیم نقل کرده فرموده : اصحاب گفتند : چه خوب بود می‏فهمیدیم این تجارت چیست که اگر بفهمیم جان و مال و حتی اولادمان راهم در به دست آوردن آن می‏دادیم. خدای تعالی فرمود : تؤمنون بالله و رسوله و تجاهدون فی سبیل الله باموالکم ... ذلک الفوز العظیم(16)

 

  • (1). وَیَزِیدُ اللَّهُ الَّذِینَ اهْتَدَوْا هُدًى وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَخَیْرٌ مَّرَدًّا(مریم/76)
  • (2). کَفَى بِاللّهِ وَلِیًّا وَکَفَى بِاللّهِ نَصِیرًاکافی است که خدا سرپرست [شما] باشد و کافی است که خدا یاور [شما] باشد(نساء/45) وَأَنَّهُ هُوَ أَغْنَى وَأَقْنَی و هم اوست که [شما را] بى‏نیاز کرد و سرمایه بخشید(نجم/48)
  • (3). تجَارَةً لَّن تَبُورَ(فاطر/29 (،إِنَّا لَا نُضِیعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلًا(کهف/30)، أَنَّ اللّهَ لاَ یُضِیعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِینَ(آل عمران/171)
  • (4). بحارالانوار،مسترک
  • (5). وَاللّهُ یُضَاعِفُ لِمَن یَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ(بقره/261)،نِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِینَ(عنکبوت/58)، ثُمَّ یُجْزَاهُ الْجَزَاء الْأَوْفَى(نجم/41)،فَسَوْفَ نُؤْتِیهِ أَجْرًا عَظِیمًا(نساء/114)، وَاللّهُ عِندَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ(آل عمران/195)، یُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا(الاسراء/9)،لَهُمْ أَجْرٌ غَیْرُ مَمْنُونٍ(فصلت/8)، وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ(آل عمران/185)، مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِّنْهَا(قصص/84)
  • (6). لِیُوَفِّیَهُمْ أُجُورَهُمْ وَ یَزِیدَهُم مِّن فَضلِهِ إِنَّهُ غَفُورٌ شکورٌ(فاطر/30)، لَأَجْرُ الآخِرَةِ أَکْبَرُ لَوْ کَانُواْ یَعْلَمُونَ(نحل/41)، أُوْلَئِکَ یُؤْتَوْنَ أَجْرَهُم مَّرَّتَیْنِ(قصص/54)،وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ(نحل/97)، فَیُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ کَرِیمٌ(حدید/11)،وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِکُم مِّنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ هُوَ خَیْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا(مزمل/20)، مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِّنْهَا(نمل/89)، یُضَاعَفُ لَهُمْ وَلَهُمْ أَجْرٌ کَرِیمٌ(حدید/18)، مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا(انعام/160)
  • (8). وَ اَنْتَ الَّذى زِدْتَ فِى السَّوْمِ عَلى‏ نَفْسِکَ لِعِبادِکَ، تُریدُ رِبْحَهُمْ فى مُتاجَرَتِهِمْ لَکَ، وَ فَوْزَهُمْ بِالْوِفادَةِ عَلَیْکَ، وَ الزِّیادَةِ مِنْکَ.( فرازی ازدعای 45 صحیفه سجادیه)
  • (9). إِنَّمَا الحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَإِن تُؤْمِنُوا وَتَتَّقُوا یُؤْتِکُمْ أُجُورَکُمْ وَلَا یَسْأَلْکُمْ أَمْوَالَکُمْ(محمد/36)، أُوْلَئِکَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ إِنَّ اللّهَ سَرِیعُ الْحِسَابِ(آل عمران/199)، أُوْلَئِکَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ کَرِیمٌ ﴿سبا/۴﴾،لَهُم مَّا یَشَاءُونَ عِندَ رَبِّهِمْ ذَلِکَ جَزَاء الْمُحْسِنِینَ(زمر/34)
  • (10). فَأَیْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ(بقره/115)، وَهُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنتُمْ(حدید/4)
  • (11). وسائل الشیعه جلد 1 صفحه 265
  • (12). لِیُکَفِّرَ اللَّهُ عَنْهُمْ أَسْوَأَ الَّذِی عَمِلُوا وَیَجْزِیَهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ الَّذِی کَانُوا یَعْمَلُونَ(زمر/35)، یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ(فرقان/70)
  • (13). وَمَنْ أَرَادَ الآخِرَةَ وَسَعَى لَهَا سَعْیَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِکَ کَانَ سَعْیُهُم مَّشْکُورًا(الإسراء/19)،وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى وَأَنَّ سَعْیَهُ سَوْفَ یُرَى (نجم/39و40)، إِنَّ هَذَا کَانَ لَکُمْ جَزَاء وَکَانَ سَعْیُکُم مَّشْکُورًا(الإنسان/22)،یَوْمَ یَتَذَکَّرُ الْإِنسَانُ مَا سَعَى(نازعات/35)،لِتُجْزَى کُلُّ نَفْسٍ بِمَا تَسْعَى(طه/15)
  • (14). فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ(بقره/274)
  • (15). وَأُخْرَى تُحِبُّونَهَا نَصْرٌ مِّنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِیبٌ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ(صف/13)
  • (16). ترجمة المیزان ج : 19ص :441


http://raz.ahlolbait.com/book/%D8%A7%D9%85%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%87%DB%8C






نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.